Daugumoje kelionių tenka gyventi viešbučiuose ir jų pasirinkimas neatskiriama kelionės planavimo dalis šalia skrydžių paieškos. Ne visad pavyksta rasti bičiulių, kurie galėtų rekomenduoti gerą nakvynės vietą nepažįstamame mieste.
Tada tenka knistis viešbučių rezervavimą internetu siūlančiuose puslapiuose ir nakvynės ieškoti pagal jų sudaromus reitingus. Pastarieji turėtų išryškinti geriausius miestų viešbučius. Deja, ne visada taip yra.
Paprastai šie reitingai formuojami pagal keliautojų atsiliepimus. „The Wall Street Journal“ po atlikto tyrimo padarė išvadą, kad tokiomis rekomendacijomis tikėti nėra prasmės. Laikraščio žurnalistams įtarimą sukėlė tai, jog skirtinguose viešbučių rezervavimo puslapiuose tos pačios apgyvendinimo įstaigos vertinimas skyrėsi kaip diena ir naktis. Pavyzdžiui, „TripAdvisor“ puslapio amerikietiškoje versijoje viešbutis „Candlewood Suites“ 11 bendrame reitinge, o „Expedia“ portale jau 368.
Iš kur tokie svyravimai? Pagrindinė reitingų neatitikimų priežastis – klaidinantys atsiliepimai apie viešbučius. Apgyvendinimo įstaigų vadybininkai pluša ne tik siekdami kuo geriau aptarnauti lankytojus, bet ir skrebena klaviatūras rašydami netikrus „nakvynės įspūdžius“. Save giria, ant konkurentų, kurie dirba kaimyninėje gatvėje, pila pamazgas. Jei toks apsukruolis nekvailas ir naudoja „proxy“ – kompiuterio IP slėpimo programėlę, neleidžiančią nustatyti tikrojo vartotojo – jo praktiškai neįmanoma pagauti už rankos.
Žurnalistai šias suktybes paprašė pakomentuoti Arturą Frommerį, kuris jau pusę amžiau leidžia garsiąją „Frommer’s“ kelionių vadovų seriją. Leidėjas prisipažino, kad karjeros pradžioje savo knygose spausdino atsiliepimus apie viešbučius. Tačiau tada suprato, jog praktiškai visus teigiamus atsiliepimus parašė ne realūs lankytojai, bet apgyvendinimo įstaigų darbuotojai.
„Su šituo reiškiniu neįmanoma kovoti. Viešbučiams teigiamos rekomendacijos tokios svarbios, kad jų vadovai stengsis jas platinti bet kokia kaina. Toks elgesys suprantamas, nes teigiamos rekomendacijos gerina pardavimus,“ – sako Frommeris.
Nors tokie mėginimai „pataisyti reputaciją“ šiek tiek iškreipia rinką, tačiau tikrovė ta, kad bijodami blogos reklamos viešbučiai vis tiek stengiasi kuo geriau aptarnauti klientus. Visgi tenka mokytis skaityti tarp eilučių. Nes kai kuriose kurortinėse vietovėse, kuri poilsiautojų srautas didelis, nakvynę sezono metu rasti sunku, galima patirti nemalonių siurprizų.