Europos Komisija pradėjo svarstyti ribojimus parduodant pigių skrydžių lėktuvų bilietus. Jais bus siekiama keleivius apsaugoti nuo nenumatytų išlaidų. Ketinama oro linijoms uždrausti reklamuoti lėktuvų bilietus, į kuriuose neįtraukti įvairūs „nematomi“ mokesčiai.
Tokia oro linijų praktika, kai šalia pigaus bilieto dar reikia sumokėti krūvą papildomų mokesčių ir rinkliavų, toli gražu ne naujiena. Net patyrę keliautojai kartais nemaloniai nustemba, kai radę iš pirmo žvilgsnio patrauklą skrydžių akciją, kurioje bilietai siūloma už keletą eurų, ir pradėję rezervuoti bilietus pamato, jog dėl paslėptų mokesčių tenka mokėti keletą kartų daugiau nei kainuoja reklamoje parašyta kaina. Oro linijos mėgsta tyliai apmokestinti bagažą, registraciją, komisinius mokesčius mokant kortele (gerai žinomi „Ryanair“ 6 eurai, arba 6 svarai skrydį perkant Jungtinės Karalystės gyventojui, jei mokama ne jų patvirtinta kreditine kortele).
Negalima teigti, kad „Ryanair“ blogiukai, o visos kitos avialinijos šventieji su sparneliais ant kurių nešioja pigių skrydžių mėgėjus ir nemokamai dalina aviabilietus. Pavyzdžiui, „Wizz air“ šių metų balandį paskelbė totalinį lėktuvų bilietų išpardavimą, tačiau tą pačią dieną mokantiems kreditine kortele įvedė 18 Lt atsiskaitymo mokestį.
Už tokiu pat gudravimas 2009 m bausta ir iš Rygos bei Vilniaus oro uostų skraidančios latvių oro linijos „airBaltic. Tada skrydžių bendrovei Latvijos vartotojų teisių apsaugos tarnyba skryrė 29 000 Lt baudą. Pigių skrydžių bendrovės sąskaitos papurtytos, nes „airBaltic” parduodama lėktuvų bilietus nenurodydavo galutinės lėktuvų bilietų kainos. Pagal Es reikalavimus, pirkėjui, ieškančiam skrydžio, turi būti nurodyta galutinė bilietų kaina bei atskirai kaina už skrydį, mokesčiai, oro uostų rinkliavos, taip pat kiti mokesčiai. Žmogus viską turi matyti prieš apsispręsdamas, o ne nustebti, kad atėjus mokėjimo momentui iš jo jau prašoma didesnės sumos nei parašyta pigių skrydžių akcijoje.
Kovos su keleivių apgaudinėjimu pradininkas Brajanas Simpsonas, europarlamentaras iš Jungtinės Karalystės, kuris suformulavo pasiūlymus ir juos išsiuntė Simui Kalasui, Europos Komisijos transporto komiteto pirmininkui.
„Keleiviai nuolat susiduria su papildomais mokesčiais ir rinkliavomis, kurios atsiranda perkant lėktuvų bilietus. Blogai, kad apie šias papildomas išlaidas, branginančias skrydžius, nieko neužsimenama reklamoje ar rengiant pigių skrydžių akcijas. Oro linijos surenka milijonus eurų vien todėl, kad moka bankinėmis kortelėmis, nors kito būdo atsiskaityti nėra“, – laikraščiui „Daily Mirror“ piktinasi B. Simpsonas, neslepiantis, kad jį siutina ir tai, jog apie kai kuriuos mokesčius, pavyzdžiui, bagažo, registracijos keleiviai sužino tik atvykę į oro uostą.
Europarlamentaras sako, kad siekia, jog galutinė pigaus skrydžio kaina būtų tokia, kokia nurodoma užsakant lėktuvo bilietą internetu.
Europarlamentarai imtis tokio biudžetinių oro linijų reglamentavimo nusprendė po to, kai didžiausia pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ kiekvienam pirkėjui įvedė 2 eurų mokestį, kuris skirtas mokėti kompensacijoms vėluojančių reisų keleiviams. Pirminiais skaičiavimais, vien šis mokestis „Ryanair“ papildomai atneš 150 mln eurų, kai kompanijos išmokos 2010 m dėl visoms oro linijoms daug nuostolių atnešusio Islandijos ugnikalnio išsiveržimo ir įvairių streikų siekė 88 mln eurų. Europos Komisijos valdininkus ir papiktino tai, jog oro linijų pelnas vien iš šio mokesčio gali siekti 62 mln eurų.
„Ryanair“ ne tik didžiausios, bet ir skandalingiausios oro linijos visame Senajame žemyne. Jos rekordininkės pagal gaunamų keleivių bei vartotojų teises ginančių organizacijų skundų kiekį. Ne vieną jų „iniciatyvą“ jau yra uždraudę teismai. Pavyzdžiui, metų pradžioje Ispanijos teismas „Ryanair“ uždraudė iš keleivių imti 40 eurų mokestį vien už oro uosto įlaipinimo talono spausdinimą. Bendrovė reikalaudavo, kad žmonės patys oro linijų internetiniame puslapyje išspausdintų šį taloną ir su juo atvažiuotų į oro uostą. Iš nesusipratusių buvo reikalaujama 40 eurų. Tai palyginus didelė suma už tokią „paslaugą“, nes dauguma parduodamų lėktuvų bilietų kainuodavo tik 5–10 eurų.
Tačiau šis draudimas galioja tik Ispanijoje. Kitose Europos valstybėse „Ryanair“ ir toliau nesikuklina ir purto piliečių, trokštančių pigių skrydžių , kišenes.
Vokietijos automobilių klubo (ADAC) ekspertai paskaičiavo, kad keleivis, kuris nori vežtis 24 kg bagažą, užsisakė ir pamokėjo bilietą internetu, registravosi taip pat internetu, skrisdamas Europos ribose šalia lėktuvo bilieto kainos turės primokėti 270 eurų.
„Ryanair“ ne vienintelė skrydžių bendrovė, kuri savo gudravimais siutina ES valdininkus. Prieš savaitę „Alitalia“, „Blu Express“ , „Air Italy“ ir vokiečių „Germanwings“ skirta 285 000 eurų bauda. Oro linijos nubaustas už tai, kad žmogui perkant bilietą prieš pat mokant už skrydį paimdavo ir komisinį mokestį už atsiskaitymą kreditine kortele. Maža to, po antimonopolinio tyrimo paaiškėjo, kad šis mokestis buvo didesnis nei pigių skrydžių mokesčiai bankui – joms tai buvo papildomas uždarbio šaltinis.
Ekspertai kol kas skeptiškai vertina Europos valdininkų pastangas pažaboti pigių skrydžių bendroves. Jie teigia, kad papildomi mokesčiai per daug įvairūs ir priklauso nuo kiekvieno keleivio poreikių (pavyzdžiui, ar žmogus skrenda su bagažu ar jam užtenka rankinio bagažo, ar jis valgys skrydžio metu), kad visas šias paslaugas būtų galima įsprausti į vieną reglamentą. Priėmus naujas taisykles nebent pavyks išnaikinti įžūliausius ir nepagrįstus mokesčius.